Wat doet een woonassistent voor uw assistentiewoning?
Eén van de meerwaarden van een assistentiewoning is de aanwezigheid van een woonassistent. Maar wie of wat is dat nu precies? En belangrijker: wat kan die woonassistent voor u en uw rendement bij een investering in vastgoed betekenen?
1. Uw aanspreekpunt voor zorg- en dienstverlening in assistentiewoningen
Een assistentiewoning is eigenlijk een mooi en toegankelijk appartement, maar dan met heel wat extra’s. De belangrijkste extra is de woonassistent: een concept dat nog niet gekend was bij de voormalige ‘serviceflats’ en tegenwoordig een grote meerwaarde vormt bij assistentiewoningen.
De woonassistent is voor de bewoners hét aanspreekpunt voor zorg- en dienstverlening. Deze vertrouwenspersoon is steeds telefonisch bereikbaar en op vaste tijdstippen aanwezig in het gebouw. De uitstekend geïnformeerde woonassistent legt het zorg- en dienstenaanbod persoonlijk uit aan de bewoners. Zij/hij zorgt voor toeleiding naar de gewenste en meest passende dienstverlening, van minimale tot toenemende zorg. Dat kan thuisverpleging en andere paramedische diensten zijn, of bijvoorbeeld warme maaltijden en poetshulp. Handig, die informatie en begeleiding binnen handbereik! Gelet op het belang van de zorgcomponent werkt Brody enkel samen met ervaren zorgpartners en beheerders van assistentiewoningen.
Als vertegenwoordiger van de uitbater doet de woonassistent nog heel wat meer voor ‘ontzorging’ van bewoners en eigenaars. Hieronder leest u er alles over.
2. Zorgeloos genieten en investeren dankzij uitstekende uitbating
De dagelijkse leiding over het reilen en zeilen in het complex is in handen van de woonassistent. De gemeenschappelijke ruimtes, liften en tuin zijn op deze manier prima onderhouden, wat gunstig is voor het waardebehoud van uw investering. Als bewoner van een assistentiewoning krijgt u inspraak dankzij de bewonersraad, georganiseerd door de woonassistent. Voor eventuele klachten kan u eveneens bij deze persoon terecht. Verder behandelt de woonassistent als vertegenwoordiger van de uitbater nieuwe bewoningsaanvragen, en beheert de wachtlijst voor de assistentiewoningen. Als eigenaar hebt u trouwens voorrang; wettelijk geregeld via het woonvoorrangrecht. Heel interessant voor investeerders is het feit dat deze beheerder namens u het ‘genotsrecht’ (de ‘huur’) int en aan u doorstort. Over zorgeloos investeren gesproken!
3. Woonassistent helpt in moeilijke tijden: noodoproep, crisis- en overbruggingszorg
Het noodoproepsysteem met 24 u. permanentie is van essentieel belang in een assistentiewoning. Dankzij de alarmknoppen en het persoonlijke hals-of polsbandje is een interventie 24 uur op 24, 7 dagen op 7 mogelijk voor een bewoner in nood. In samenwerking met een verplegingsdienst organiseert de woonassistent indien nodig onmiddellijk crisiszorg of noodhulp. Vervolgens kan de bewoner dankzij de tussenkomst van deze zorgmakelaar of woonassistent nog overbruggingszorg krijgen.
4. Comfortdiensten
Een bijzonder leuke taak van de woonassistent is het organiseren van toffe activiteiten voor geïnteresseerden, dit in samenwerking met vrijwilligers en andere organisaties.
Een waaier aan facultatieve comfortdiensten spreidt de woonassistent tevens graag voor u uit. U kiest als bewoner à la carte uit kapper, pedicure of schoonheidszorgen, of een handige harry (m/v) die klusjes komt opknappen in uw appartement. Een traiteurdienst maakt het leven extra aangenaam, of doet u liever beroep op een boodschappenservice om vervolgens zelf lekker te koken in uw ruime appartement? De woonassistent toont u met plezier het enorme aanbod aan comfortdiensten.
U merkt het: de woonassistent is er echt voor de bewoners, in goede en moeilijkere tijden. Als investeerder weet u dat dat veel waard is voor uw rendement, net als het professionele beheer. Blader eens door ons concrete aanbod aan kwalitatieve assistentiewoningen met uitstekende dienstverlening.