De aankoop van je vastgoedinvestering: van bod tot akte
Gefeliciteerd, je hebt een bod gedaan op een investeringspand in een nieuwbouwproject! Ben je dan ook meteen eigenaar? Helaas, zo makkelijk is het niet. Tussen het aanvaarden van het bod en het ondertekenen van de akte, moeten er nog enkele formaliteiten vervuld worden. Geen paniek, we gidsen je erdoorheen.
1. Hoera, het bod is aanvaard!
Als je een geldig bod hebt uitgebracht, en dat wordt door de verkoper aanvaard, komt de administratiemolen op gang. De notarissen van beide partijen worden verwittigd, en je kan bij de bank gaan aankloppen om je financiering rond te krijgen.
2. De verkoopsovereenkomst wordt opgesteld
Aan de hand van het bod stelt de notaris van de verkoper of de makelaar een verkoopsovereenkomst (compromis) of aankoop-verkoopoptie op, die naar jouw notaris wordt doorgestuurd ter nazicht. Daarin wordt natuurlijk het pand omschreven, maar ook de overeengekomen prijs en de manier waarop die betaald moet worden. Samen met je notaris bekijk je het compromis en geef je eventuele aanpassingen, opschortende voorwaarden van jouw kant of aanvullingen door.
Als beide partijen akkoord zijn over de voorlopige verkoopsovereenkomst, is het tijd om te tekenen.
3. Je ondertekent het compromis en betaalt een voorschot
In het compromis staat de prijs van het pand gedetailleerd beschreven, compleet met het voorschot. Als het compromis getekend is, wordt het dus ook tijd om dat voorschot te betalen.
De prijs van een voorschot ligt niet vast, en kan dus van pand tot pand verschillen, maar bij een nieuwbouwproject dat onder de wet Breyne valt, betaal je maximaal 5 % van de aankoopprijs. Dat voorschot wordt in de meeste gevallen vastgezet op een rekening bij de notaris tot aan het ondertekenen van de akte.
4. Inrichten maar!
Na het tekenen van het compromis, is het wachten tot de akte verlijdt, voor je effectief eigenaar bent van je investeringspand. Dat kan tot vier maanden duren. Maar als het gaat om een nieuwbouwproject, is er in de tussentijd vaak ook al werk aan de winkel. Showrooms bezoeken, knopen doorhakken over inrichting en afwerking… aan de slag!
5. De akte wordt opgesteld
Ondertussen wordt bij de notarissen de definitieve verkoopakte opgesteld. Als de notarissen van beide partijen het eens zijn over het ontwerp, wordt het ook naar jou gestuurd. Daarmee krijg je ook de details over de verdere afrekening.
Gaat het om een nieuwbouwproject, dan is de te betalen prijs opgesplitst in een grondprijs en een constructieprijs. Op de grondprijs betaal je registratierechten, op de constructieprijs btw. Dat zal allemaal nauwkeurig uitgelegd staan in de akte.
6. Je ondertekent de akte en betaalt wat bestaat
Is de akte door alle partijen gelezen en goedgekeurd, kan ze ondertekend worden. Je bent nu officieel eigenaar van je nieuwe pand!
Als je gekozen hebt voor een nieuwbouw, betaal je bij het verlijden van de akte alles wat er op dat moment bestaat. Zit het project nog in de ruwbouwfase? Dan betaal je bij het ondertekenen van de akte enkel de grondprijs inclusief de registratierechten en dien je voor de constructies de betalingsschijven, inclusief btw, te betalen die betrekking hebben op het deel dat reeds gebouwd is. De rest van de constructiesprijs, btw en kosten betaal je in schijven naarmate het project vordert.
Na de akte en de betaling, zijn de belangrijkste formaliteiten vervuld. Vanaf dan is het geduldig wachten op de oplevering. Hoe die verloopt, dat lees je hier.